ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 24 בדצמבר 2017

ימים מרים, ימים טובים


ימים מרים, ימים טובים

קלוד כהן

הוצאת פרדס 2012

 סיפורו הטרגי של פעוט יהודי ניצול שואה אשר אמו בת ה16 נשלחה בשנת 1944 מהונגריה למחנה אושוויץ.

ברכבת בדרך  מהונגריה לאושוויץ היא נאנסה והגיעה לאושוויץ כאשר היא הרה .

כמה חודשים אחר כך, בתום מסע מקפיא ורצחני ( צעדת מוות)  הגיע האם מרים לברגן-בלזן. אחיותיה הגדולות לא שרדו באושוויץ ומתו בזו אחר זו, נוטשות אותה לאנחות.

כמה פעמים במשך צעדת המוות מאושוויץ ביקשה לוותר ולשם קץ לחייה. מה הטעם לשרוד , חשבה , הרי לא נותר לה איש בעולם, והילד שצומח בבטנה לא יחזיק מעמד. אף שבכל יום  חשה שהוא נאבק בתוכה , הייתה בטוחה כי אלה פרפוריו האחרונים.

היא הגיעה לבסוף  באפיסת כוחות לברגן-בלזן . כנגד כל הסיכויים המשיך העובר לפעום בתוכה. חיים חדשים נבראו בתוכה מאותתים לה בקול ענות חלשה שלא תיכנע.

בברגן בלזן שרר כאוס נורא , גדול אף מזה ששרר באושוויץ . תוהו ובוהו מחריד. מזון ומים היו שם במשורה, והם הלכו והתמעטו במהירות.

רק נשים מעטות שכוחותיהן עוד עמדו להן יצאו מהצריף לתור אחרי שאריות מזון נרקב.

כנגד כל הסיכויים עברה הלידה בשלום . אחת הנשים שהצטופפו מסביב לדרגש של האם ניתקה בשיניה את חבל הטבור ושטפה את  הרך הנולד בתוך דלי מים עכורים שהוכן מראש. הרך הנולד כמעט נחשב כמת.  היא חבקה בן זעיר, במצב גופני ירוד,  אשר סיכוייו להישרד אחרי הלידה לא היו גבוהים.  

למזלה של האם , הדלת של הצריף נפתחה וג'ון החייל האנגלי , אחד ממשחררי המחנה באותו יום,  נכנס לצריף והציל את האם והרך הנולד . הוא נשא אותם במהירות על זרועותיו לעבר הצוות הרפואי הבריטי שהגיע זה עתה. אחרי טיפול רפואי מסור הצליח הצוות הרפואי הבריטי להציל את חיי האם היהודיה מהונגריה והתינוק.

ג'ון החייל האנגלי הרגיש כי זו אחריותו להמשיך ולהגן על האם ותינוקה. הוא ביקר את שניהם מדי יום ודאג לאספקת מזון ותרופות . במשך חודש ימים דאג להם באופן אישי ואף הצליח להעבירם אל בית החולים בעיר הסמוכה לברגן-בלזן.

החייל ג'ון המשיך לדאוג לכל מחסורם של האם והתינוק . הוא פינק את האם , מרים, במצרכי מזון נדירים שהצליח לרכוש בדרכים שונות, ואף קנה לה שמלה כדי שלא תתהלך בבגדי בית החולים. בעבור התינוק השיג מזון לתינוקות שבית החולים התקשה לרכוש.

בטקס ברית המילה שנערך חודשיים לאחר מכן , החליטה האם  מרים לקרוא לתינוק ג'ון על שם החייל האנגלי שהציל את חייהם.

לאחר מכן , עלו מרים והתינוק לא"י והקשר עם החייל האנגלי ג'ון ניתק למשך 24 שנה . אחרי 24 שנה החליט הילד הישראלי  ג'ון אשר למד ארכיטקטורה בטכניון לנסוע לאנגליה ולחפש את מצילו החייל ג'ון .

במלחמת יום הכיפורים גוייס ג'ון הישראלי למילואים בחטיבת הטנקים שלו שנלחמה ליד החווה הסינית . בקרב גבורה הצליח לחלץ  עם הטנק שלו חיילים מהחווה הסינית , אך נהרג וזכה בצל"ש.

את סיפור חייה של מרים , האם השכולה , ממשיך לתאר נכדה יואל, המצרף את יומניו ליומני אביו. יואל מתבגר גם הוא בצל עברה של סבתו.

מקור

ימים מרים, ימים טובים

קלוד כהן

הוצאת פרדס 2012

 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...