ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 23 באפריל 2017

נתן פרנקל, ילד 6 , מסע ההישרדות בבלגיה בתקופת השואה



עם התחלת רדיפות היהודים בצרפת נאלצו היהודים להסתתר אצל התושבים הצרפתים מאימת הרדיפות שערכו הנאצים אחרי היהודים. נתן פרנקל ואחיו שלמה וסבא נתן הסתתרו אצל משפחות של איכרים מקומיים ואחותו לילי הוסתרה אצל אחותה של מזכירת הכפר שרצתה לאמץ אותה.
נתן  פרנקל ואחיו שלמה עברו מדי פעם למשפחות של איכרים אחרים. באחת הפעמים  הילד נתן פרנקל קיבל את השם ארמן ליבר בעת שהסתתר אצל איכר בשם וייס. ההורים שלו גם הם הסתתרו בכל מיני מקומות ונפגשו עם הילדים אחד לכמה חודשים.
הפרטיזנים היו מזהירים את המשפחה מחיפושים צפויים שהנאצים עמדו לערוך. נתן פרנקל זוכר שני חיפושים באחד מהם הם הסתתרו בגורן ואמא של נתן פרנקל שמה לו יד על הפה כדי שלא ידבר בעת שהגרמנים עשו חיפוש למטה.

בפעם אחרת הפרטיזנים הזהירו אותם שהגרמנים מתקרבים ובעת שהגרמנים פרצו פנימה לבית הם ברחו מהדלת השנייה וברחו ליער והסתתרו שם עד הבוקר.

זו הייתה הפעם אחרונה שנתן פרנקל ראה את אבא שלו שנהרג שבוע לפני שחרור צרפת מהכיבוש הגרמני.

סבא רבא משה פרנקל נהרג בעת פעולה נגד הגרמנים ליד העיר וילף .
נתן פרנקל  זוכר שאמא שלו ואחיו ישבו בבית וחיכו שמשה יחזור מהפעולה ומאחר שהוא לא חזר הם התחילו לדאוג. למחרת בשעות הערב הגיעה מכונית שחורה וירדו ממנה חברים של משה וסיפרו שהוא נהרג  בפעולה והוסווה כתאונת אופניים. למחרת נערכה ההלוויה שכל אנשי הכפר השתתפו בה ומשה נקבר בבית הקברות של הכפר- למרות היותו יהודי ,על המצבה חרטו מגן דוד.

לאחר שמשה נהרג המשפחה של סבא עברה לגור אצל מזכירת הכפר גברת דה גויים שקיבלה אות חסידי אומות עולם.  על אירגון הסתרת היהודים בכפר.

לתיעוד המלא במאגר סיפורי מורשת – הקשר הרב דורי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...