ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום רביעי, 30 בנובמבר 2016

הילדה ברטה מסרבת לחזור ליהדות


ברטה סיפרה שלאחר השחרור עברו שליחים ומתנדבים בכפרים הפולנים כדי למצוא ילדים יהודים ולהחזירם למסגרת יהודית . הם נתקלו במקרים רבים של התנגדות מצד הפולנים שלא רצו לוותר על הילדים, אבל עיקר הקושי היה ההתנגדות של הילדים עצמם,  שלא רצו לעזוב את מציליהם הפולנים. הם רצו להישאר במסגרת שהורגלו לה ובעיקר לא רצו לחזור ליהדות:

" השתחררנו ביולי-אוגוסט 1944 . זמן קצר אחרי השחרור בא בלילה יהודי תושב העיירה. הוא אמר לי שהוא יודע שאני יהודייה. אמרתי לו מיד שזה לא נכון. הוא סיפר שיש בית יתומים יהודי בלובלין והוא היה מוכן לקחת אותי לשם.

 אמרתי לו שאני רוצה רק למנזר ולא ליהודים. זכרתי שאני יהודייה אבל רציתי למחוק את יהדותי ולהישאר נוצרייה. זאת הייתה הבקשה שביקשתי כל לילה , כשהתפללתי כנוצרייה לפני השינה" .

ברטה הוסיפה וסיפרה שהפרטיזנים שנדדו לאחר המלחמה ביערות ובכפרים גילו רגישות לגורלם של ילדים יהודים עזובים שנקרו בדרכם. הם דאגו לסדר לילדים מקום מחסה. הילדים מצאו בקלות יחסית הורים נוצריים שאיבדו את ילדיהם במלחמה והיו מעוניינים לאמץ אותם כדי לחדש את חייהם.  הוועד היהודי פרסם בציבור שהוא מוכן לשלם כסף רב עבור כל ילד שיוחזר :

" הפרטיזנים מסרו  אותי לזוג מבוגר של גויים בלי ילדים . בחורף נפטרה הגברת והבעל החליט כנראה למסור אותי . לא ידעתי אם הוא מוליך אותי לבית ילדים יהודי או למנזר נוצרי. נכנסנו לטקסי והוא ביקש מהנהג להוביל אותנו לוועד היהודי. שם מסר אותי . שאלו אותו מה הוא רוצה . הוא ענה שהוא לא רוצה כסף , הוא רוצה רק מסמך שהוא מסר ילדה בריאה ושלמה. בכיתי , כי פחדתי להיכנס לבית הילדים. ביקשתי ממנו שייקח אותי חזרה . הוא לא הסכים וביקש לא להיות איתי יותר בקשר.  זו הייתה בשבילי טראומה. "

לילדים שהסתתרו כפולנים אצל איכרים גרמניים והתרגלו לאורח החיים הנוצרי , היה קשה במיוחד לחזור ליהדות. הפיתוי לבחור באורח חיים נוצרי ולא לחזור לחיי הסבל היהודיים היה רב. ניסיונות השכנוע של השליחים לא הספיקו כדי להחזירם אל היהדות. הילדים היו צריכים להשתכנע בעצמם ולקבל החלטה אישית בשביל למצוא את דרכם בחזרה ליהדות. גילה סיפרה על התהליך שעברה:

" בגמר המלחמה עברתי מהופעה כנערה פולנייה לנערה יהודייה . לא הייתי בטוחה אם אני רוצה להיות יהודייה. השפיע עליי מה שקרה לי בפולניה והזמן הרב שהייתי צריכה להתכחש לזהותי היהודית.  לבסוף החלטתי והקדשתי הרבה מאד מזמני כדי להיות יהודייה שלמה. למדתי עברית , תנ"ך והיסטוריה יהודית. "

מילדים אלו נדרש מאמץ נפשי רב כדי להתנתק מההוויה הנוצרית ולהתגלות מחדש כיהודים.

מקור וקרדיט :

טוקר , ד'.  בית הילדים מלובלין : חינוך ילדים יהודים שניצלו משואת מלחמת העולם השנייה 1939-1946 . חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה , תל אביב : אוניברסיטת תל אביב 2008.

ראה גם :

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...