ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שבת, 9 ביולי 2016

ראובן מירן על הצלת הילדים היהודים בצרפת במלחמת העולם השנייה




בסוף שנות השלושים של המאה ה 20 חיו בצרפת הנעימה , השלווה והרוגעת כשבעים ושניים אלף ילדים יהודים , בנים ובנות להורים צרפתים , פולנים , הונגרים , אוסטרים , גרמנים , רומנים , טורקים , רוסים , איטלקים , יוונים ואחרים . חלקם נולדו בצרפת וחלקם הגיעו כפליטי הפוגרומים והרדיפות לארץ שהגדירה עצמה מאז ומתמיד כ"ארץ מקלט" לכל פליט , נזקק ונרדף על פני האדמה . רובם היו בני משפחות עניות , לעתים חסרות כול , בני הפרולטריון הזעיר בערים ובפרוורים , ומיעוטם סוחרי בדים וסידקית , חייטים , תופרות , פרוונים , מורים , בנקאים , עורכי דין , רופאים , סופרים ואמנים ובעלי מקצועות חופשיים אחרים . חלקם היו שומרי דת או מסורת וחלקם חילונים ואתאיסטים . בצרפת שררה באותה עת רוח רעה של גזענות ושנאת זרים .

עלייתה של " החזית העממית" לשלטון ובראשה " היהודי" לאון בלום ב 1936 תרמה להוצאת השד האנטישמי מן הבקבוק . הדואר הצרפתי הנפיק בולי מס ועליהם הכיתוב : " להצלת הגזע" .

מיד לאחר התבוסה ביוני 1940 ביטלה ממשלת וישי את אזרחותם הצרפתית של כשבעת אלפי יהודים שזכו בה באורח חוקי אחרי שנת  1927 , ובאותה נשימה ביטלה ממשלתו של פטן את החוק האוסר על הפצת תעמולה אנטישמית בעיתונות , חוק שנחקק כשנה לפני כן ...

בתחילת הכיבוש הגרמני חיו בצרפת כמאתיים אלף צרפתים ממוצא יהודי ובנוסף להם כמאה וארבעים אלף יהודים זרים בעלי נתינויות שונות או כאלה שאיבדו את אזרחותם . הללו האמינו שמצאו מחסה ומקלט בארצם של הפילוסופים הנאורים , ארץ המאורות והנאורות  שהולידה את ההכרזה האוניברסלית של זכויות האדם והאזרח רק מאה וחמישים שנה קודם לכן . מי יכול היה להאמין שהארץ הזאת תיתן יד לאחת הזוועות הברבריות ביותר בתולדות האנושות ?! ההיסטוריה מוכיחה , בכל המקומות ובכל הזמנים , שאין גבול לנבלותו של האדם , כפי שגם אומץ לבו ונדיבותו עשויים להפתיע .

מתחילת הכיבוש נאסר על היהודים לעסוק במגוון מקצועות חופשיים , וצרפתים לא יהודים השתלטו על מקומותיהם ועל רכושם

ב 29 במאי 1942 נצטוו כל יהודי צרפת — שנדרשו קודם לכן להירשם בתחנות המשטרה — לענוד את " הכוכב הצהוב , " הלא הוא הטלאי הצהוב , אבל כבר שנה לפני כן החלה המשטרה במצודים ובמעצרים המוניים הן באזור הכבוש והן במה שכונה " האזור החופשי ".

שמונים אלף יהודים מילאו את מחנות הריכוז שהוקמו ברחבי המדינה ושימשו כמחנות מעבר לקראת שיגורם למחנות המוות בפולין . אלפים מתו במחנות הללו — שנוהלו באורח מלא בידי המשטרה והז'נדרמריה של המדינה הצרפתית — ממחלות , מעינויים ומתת תזונה . כאלף מהם הוצאו להורג כבני ערובה כתגמול על פעולות הרזיסטאנס .

 ממחנות המוות , שהיהודים נשלחו אליהם באחריותם של שלטונות וישי , שבו אלפים בודדים . היתר , כשבעים ושלושה אלף יהודים שחיו בצרפת — ובתוכם כשניים עשר אלף ילדים — הומתו בתאי הגאזים של אושוויץ בירקנאו . כשישים אלף ילדים יהודים ניצלו . שישים אלף ילדים מתוך שבעים ושניים אלף — אחוז ראוי ציון בהשוואה להשמדת הילדים היהודים בשאר מדינות אירופה תחת הכיבוש הנאצי . חלק מילדיה היהודים של צרפת ניצלו בזכות הסתרתם בעוד מועד במשפחות צרפתיות שסיכנו את חייהן — לעתים תמורת תשלום — וחלקם בזכותם של צרפתים אמיצים שהצילו אותם מציפורני המשטרה הצרפתית או הגרמנית . 

מקור וקרדיט : עורך/כים: ראובן מירן( עורך ) הרחק בקצה העולם יש לי אמא : עדויות קצרות של ילדים יהודים מוסתרים בצרפת 1945-1939, נהר ספרים , שנת ההוצאה: תש"ע - 2010


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...