ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 17 ביולי 2016

יונה אקשטיין והברחת היתומים היהודיים בזמן השואה


סיפור הצלתם של יהודים רבים על ידי יונה אקשטיין – תוך כדי סיכון חייו וחיי משפחתו – היה ידוע לאורך השנים בקרב יוצאי ברטיסלבה ובני משפחתו בלבד. 
כדרכם של מצילים יהודים רבים, גם יונה אקשטיין המעיט לאחר השואה לדבר על פעולותיו למען הצלת יהודים וילדים יהודיים , ופרטים רבים נותרו עלומים עד היום. זהו סיפור על הקרבה, על אומץ לב, על אהבת האדם ועל תחושת ערבות עמוקה לכל יהודי הנמצא בצרה.
יונה אקשטיין היה איש רחב־ממדים, מה שאִפשר לו להיות מתאבק מצליח במועדון הספורט היהודי ”הכוח“. בזכות ההתאבּקות קנה יונה חברים ומכרים גם בציבור הכללי ובקרב הפקידוּת והמשטרה הגרמנית ...
יונה אקשטיין היה אדם מלא חן, בעל חוש הומור, רגיש לסבלם של אחרים ואמיץ. כל התכונות הללו סייעו לו בהצלת יהודים – גם כשהתמודד מול הנאצים ועוזריהם הסלובקים.
פעילותו הענפה נגעה באלפי אנשים והתפרסה על פני תקופה ארוכה בפעולות רבות ומגוונות – החל בחלוקת מזון ליהודים עצורים באישור השלטונות – אישור שניצֵל גם כדי להעביר בחשאי מידע חיוני להצלתם – דרך אירוח יתומים עזובים מפולין והעלתם לארץ ואירוח יהודים שברחו לסלובקיה מאושוויץ, וכלה בסיוע ליהודים לנוס על נפשם להונגריה והסתרת יהודים בבונקרים לאורך זמן.
בשנים 1942-1943 טיפל יונה אקשטיין , בסיוע יהודים נוספים, באלפיים ילדים יהודים יתומים פליטי הכיבוש הגרמני שהוברחו מפולין דרך סלובקיה להונגריה בדרכם לארץ ישראל. יונה נתן לרבים מהם מחסה בביתו, האכיל אותם והחזיר אותם לקו הבריאות לאחר תלאות המלחמה, הכיבוש, המאסר ורצח הוריהם .
יונה אף עזר לילדים בלימודים.  כאשר נראה היה שהדרך בטוחה, הוא העביר את הילדים למבריחי גבול ואלה סייעו להם לעבור את הגבול ההונגרי, עוד טרם החלה השמדת היהודים שם.  
פעילות הברחת הילדים מפולין התחילה מיָוזְמתו של בן־ציון קאלב שגילה נתיב הברחה כאשר מילט את חברתו מפולין והיא הופעלה כחלק מרשת הברחה שניהל הרב מיכאל דב ויסמנדל  (”קבוצת העבודה )..
אחד הילדים הראשונים שהוברחו, משה שיינפלד, כתב בספרו ”ואמונתך בלילות“ (בני ברק, תשע“ג) על הזוג יונה ומיכל אקשטיין: ”אנשים אצילים ויקרי רוח, בעלי לב חם ורגיש. הם מסרו את עצמם למען הפליטים וילדיהם, או יתומים שבאו לבדם, ככל יכולתם. התעסקו בהכנת המזון ובחלוקתו לכל הפליטים,  ולילדים כשהוא נוסע בעגלתו ומעמיס בעצמו את האוכל.“

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...