ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום רביעי, 30 במרץ 2016

צעדים בערפל




ספר מאת פנינה פלדמן
" אני רוצה שתדע שבאתי לפה בגלל שהכריחו אותי",  כך פותח ילד צעיר בשם ניבו את המפגש שלו עם ד"ר ברנטורא. מה שמושך את ניבו בכל זאת אל הד"ר הוא סיפורו על המסע הבלתי יאמן של ילד, כמעט בן גילו, בתקופת מלחמת העולם השנייה, המבוסס על סיפור חיים אמיתי.
גיבור המסע הוא ילד יהודי מבלגיה בשם ז'ק, החוצה אתה גבול לבדו בעיצומה של המלחמה ונודד בדרכים, ללא תעודות מזהות וללא בית. רק לוח הרכבות המוצב בתחנות הרכבת משמש לו כנווטן (gps)המנחה אותו בנדודיו. 
בתושייה ובאומץ מנתב ז'ק את דרכו בעולם מסוכסך ועוין שבו הוא מוצא גם כמה פינות של חסד.
הסיפור מבוסס על סיפור בריחתו כילד של השחקן יענקל'ה בן סירא  מציפורניי הנאצים בימי מלחמת העולם השנייה, הגעתו לשוויץ ועלייתו ארצה  בישראל יענקל'ה התחיל כרועה צאן בגבעת ברנר והמשיך כשחקן תיאטרון וקולנוע.

 יענקלה בן-סירא  ז"ל נולד בשם ז'אק שירצקי בבריסל שבבלגיה. בהיותו בן 15 בשנת  1942 כשנתיים לאחר כיבוש בלגיה על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה , נשלח אביו למחנה עבודה, ובן-סירא החליט לברוח.
אימו ציידה אותו בכסף ומזון, והוא עלה לבדו על רכבת לצרפת ומשם לשווייץ. בן-סירא, היחיד מכל משפחתו ששרד את השואה, עלה לישראל בסוף שנת  1945 במסגרת עליית הנוער , ונשלח לגבעת ברנר.
מקור המידע :

יעקב בן-סירא – ויקיפדיה


 בן סירא נולד בבריסל בשם ז'ק שירצקי, אביו היה יצרן חפצי עור. ב-1942, בעת שבלגיה היתה תחת כיבוש נאצי, נלקח האב למחנה עבודה ובן סירא נמלט לבדו ברכבת מבלגיה לצרפת.
 בנובמבר 1986 סיפר בראיון ל"מעריב" כי אשה לא יהודיה שישבה לידו ברכבת הציגה אותו לשוטרים גרמנים כבנה וכך הוא ניצל. בן סירא שהה שבוע בפריז ונסע לאחר מכן לליון וממנה לשטרסבורג.
בהגיעו לעיירה מודטו הסמוכה לגבול עם שוויץ החליט לעבור את הגבול בחשאי דרך ההרים. "איכר הסביר לי בדקדקנות היכן השמירה הדוקה פחות, מתי מתחלפות המשמרות ואיך לחצות", נזכר באותו ראיון והוסיף כיצד בשעת אחר הצהריים הצליח לעבור לשווייץ.
בהמשך הועבר למשפחת אומנה בבזל. "אירופה כולה היתה חשוכה ואני בשווייץ שטופת האור, כאילו בעולם של אגדות", אמר, "היה לי טוב אבל שאלת המשפחה שלי ומה עלה בגורלה העיקה עלי כל הזמן. הרגשתי שפתאום אני לבד בעולם". 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...