ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום חמישי, 10 במרץ 2016

היומנים שילדים כתבו בזמן השואה




ענבל סינגר

כמיליון וחצי ילדים נספו במהלך השואה. ילדים שלא הספיקו לגדול, אבל התבגרו בבת אחת בגטאות, ביערות ובמחנות. היומן של אנה פרנק הוא המפורסם ביותר שנכתב על ידי ילדה בתקופת השואה, אך אינו היחיד. ילדים נוספים כתבו יומן שבו הם תיארו את החוויות והמראות הלא פשוטים, וביניהם: יצחק רודשבסקי, הלגה דין ופטר גינז.

בוקר אחד קם ילד ומתחוור לו שאין יותר ים, אין משחקים, אין חבר אחרי בית ספר ואין קינוח בסוף הארוחה. אימא ואבא כבר לא יכולים לשמור עליו ולא יכולים למצוא תשובות לכל השאלות. לפעמים הוא כבר נולד לתוך המציאות הזו בין חומות הגטו ולא יודע על קיומם של כל הדברים הללו. הוא רוצה לספר למישהו קרוב על כל הדברים האיומים שהוא עובר ולהשמיע קול זעקה אל מול העולם הלא מובן.
אך הוא לבד, לעתים במסתור אפל וחשוך, והוא חש שאין ולו אדם אחד בכל העולם שאכפת לו. כך הילד מוצא את עצמו מתחיל לכתוב יומן שבו הוא מעלה על הכתב את כל אותם הדברים, שיום יבוא ויהפכו לתיעוד נדיר ומצמרר של התקופה החשוכה ביותר בתולדות האנושות.
היו לא מעט ילדים שכתבו יומנים בזמן השואה. חלקם הגדול של היומנים מעולם לא נמצא או לא נותר להם כל זכר. חלק מאלה ששרדו יצאו לאור במהלך השנים בארץ ובעולם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...